Japonská dizajnová značka MUJI ďalší montovaný dom. MUJI bolo založené v roku 1980 v Japonsku ako protiklad ku vtedajšej konzumnej spoločnosti, ktorá mala na výber len z dvoch druhov tovaru – zahraničné luxusné značky a lacný nekvalitný tovar. Nie koncept, ale skôr filozofia značky vznikla spojením “Mujirushi“ (bez značky) a “ryohin” (hodnota dobrých výrobkov). Výrobky MUJI nie sú pútavé na prvý pohľad, zato sú kvalitné, dostupné, jednoduché na použite a priateľské k životnému prostrediu. A presne taký je aj Vertikálny dom v Tokijskej štvrti Arakawa.
Tento motnovaný dom môže vyzerať ako typický urbánny japonký dom s drevenou fasádou. Ale štíhla trojposchodová stavba takpovediac klame telom. Vnútrné členenie priestoru je oveľa komplikovanejšie, než sa zdá na prvý pohľad. Nejde len o tri poschodia, ale o 6 rôznych “zón”.
Prvá je vstupná miestnosť s nižším stropom. Vedľa nej je práčovňa s úložným priestorom a o niečo vyšším stropom. Prvé poschodie je určené pre rodinu a spoločné strávený čas. Tvorí ho obývačka a kuchyňa s jedálňou. Na najvyššom poschodí sa nachádzajú izby – spálňa a detská izba. Centrálnym prvkom domu je drevené schodisko prepájajúce jednotlivé zóny. Bledé drevo, biela farba, svetlík a správne orientované okná vnášajú do domu, vtesnaného medzi dva susedné, dostatok svetla.
Pre nás Európanov ide o nepredstaviteľný koncept voľného priestoru a žiadneho súkomia. No japonská kultúra vníma súkromie ako vec rodiny, preto im steny a dvere v dome nechýbajú. Otvorený priestor s rozdelením poschodí podľa využitia vytvára logický tok pohybu.
Keďže každý z nás má iné potreby a koníčky, MUJI ponúka sedem rôznych variant domu. Všetky sú rovnako minimalistické a funkčné, aby si ich majitelia mohli naplno vychutnať “MUJI život”.